Po ostatnich spotkaniach warsztatowych, wykładowych oraz gabinetowych z rodzicami, zdecydowałam się na bardzo praktyczny wpis – pytania dzieci oraz rodziców z odpowiedziami.

W następnym wpisie natomiast przedstawię książeczki, które warto podsunąć dziecku oraz te, z których rodzice mogą czerpać rzetelną wiedzę.

Dzieci w wieku 4 – 6 lat pytają:

Mamo skąd się bierze dziecko w brzuchu mamy? Jak ono tam weszło?

Kiedy mama i tata chcą mieć dziecko (ważne, żeby pociecha miała poczucie, że była chciana, że nie była „z przypadku) poszli do swojego pokoiku, bez ubrań — na golaska, jak do kąpieli – sami! Mocno się przytulili. Przytulali się i całowali. Gdy dorośli chcą mieć dzidziusia, to malutka komórka taty — plemnik wychodzi z siusiaka i idzie do pochwy mamy. U mamy czeka inna malutka komórka — jajeczko. Plemnik i jajeczko, przytulają się / łączą się i z tego rośnie dzidziuś.

 

Jak ten plemnik dociera do jajeczka?

odpowiedź jak wyżej

Można opowiedzieć również historię o wyścigu: tatuś przekazuje bardzo dużo plemników – to się nazywa sperma. One wszystkie biorą udział w wyścigu do jajeczka. Wyścig zaczyna się w pochwie mamy. Tylko ten najszybszy i najlepszy dociera do jajeczka, które czeka u mamy. Jajeczko, czyli komórka jajowa oraz ten właśnie plemnik łączą się i zaczyna rozwijać się dzidziuś.

 

Dlaczego nie mogę dotykać siusiaka wieczorem? To jest przyjemne.

*Jeśli dziecko dotyka swojego penisa w celu uspokojenia się, koi w ten sposób swoje lęki, rozładowuje napięcia np. emocjonalnie, jest to zachowanie, które powinno budzić niepokój rodzica. Zachowanie seksualne nie może być wykorzystywane do radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami.

Jeśli dziecko informuje, że to jest przyjemne, to z dużym prawdopodobieństwem jest to zachowanie, którym nie należy się niepokoić. Warto przypomnieć o zasadach higieny oraz intymności. „Siusiak jest miejscem intymnym, czyli takim które zakrywamy majteczkami. To znaczy, że nikt nie może być przy tym, kiedy się dotykasz, bo to jest miejsce prywatne. Można dotykać się w łazience lub własnym pokoju. Jeśli chcesz dotykać siusiaka musisz pamiętaj o umyciu rąk, żeby nie dostały się tam bakterie.”

Zachęcam to przeczytania wpisu o masturbacji dziecięcej:
http://rodzic-know-how.pl/masturbacja-dziecieca-co-to-jest-czy-to-normalne-jak-reagowac-czyli-maly-pakiet-wiedzy-o-rozwoju-psychoseksualnym-twojego-dziecka

 

Jak dziecko wychodzi z brzucha?

Wychodzi tą drogą, którą wszedł. Pamiętasz: malutki plemnik z taty penisa wchodzi do pochwy, to ta druga dziurka w cipce, i nią teraz dzidziuś będzie mógł wyjść. Ta dziurka się na chwilę powiększy i dzidziuś wyjdzie, czyli się urodzi.“

*Jeśli dziecko się przestraszy, że taki duży dzidziuś ma wyjść taką małą dziurką, można powiedzieć: pochwa jest trochę tak jak golf rozszerza się i zwęża – porównujemy to przedmiotów, które dziecko zna, żeby mogło sobie dany proces łatwiej wyobrazić.

 

Dziecko usłyszało w piosence w radio „stosunek” i spytało, co to jest?

„Stosunek to inna nazwa na seks, współżycie.” – krótko i na temat

Odpowiedź na ewentualne dalsze pytanie dziecka „Co to jest seks?”, znajduje się poniżej.

 

Dzieci w wieku 7- 8 lat pytają:

 

Dlaczego tatuś ma większego siusiaka?

Kiedy rośniesz Twoje ciało się zmienia, również miejsca intymne. Siusiak taty, Twój i

dziadka nie będą wyglądać tak samo. Tak samo ciało dziewczynki i kobiety

będą się różnić.

 

Dlaczego już nie mogę się kapać z siostrami (3 i 6 lat)? (pyta 8 – letni chłopiec) 

Słyszę, że nie podoba Ci się ta zmiana. Chodzi o to, że jesteś w takim wieku, kiedy zaczynasz dojrzewać, to znaczy, że w twoim ciele zaczną budzić się hormony, które spowodują zmiany w Twoim organizmie: zaczniesz rosnąć, pojawią się włosy na rękach oraz pod pachami i koło penisa/siusiaka. Ważne jest, aby nauczyć się szanować swoją intymność. Miejsca intymne to te, które zakrywamy majteczkami, stanikami i strojami kąpielowymi. Dlaczego to robimy? Żeby nikt ich nie widział, bo to są miejsca prywatne. To znaczy, że nikt nie może na nie patrzeć lub ich dotykać bez Twojej zgody. Oznacza to również, że Ty nie możesz ich nikomu pokazywać bez czyjejś zgody.

 

PYTANIA RODZICÓW

Do jakiego wieku dzieci mogą kapać się razem?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, polecam natomiast obserwować motywację dzieci oraz edukować o intymności. O intymności piszę powyżej. Natomiast jeśli chodzi o motywację – dopóki jest nią dobra zabawa, w porządku. Jeśli natomiast główną motywacją do wspólnych kąpieli zaczyna być zabawa w dotykanie się nawzajem, całowanie się, eksperymenty z miejscami intymnymi związane z napięciem to znak, że czas wspólnych kąpieli się kończy.

 

Kiedy (w jakim wieku) i jak rozmawiać o miesiączce?

Tak jak pisałam w poprzednim wpisie, dobrze jest przekazać dzieciom potrzebną wiedzę zanim pojawią się zmiany związane z dojrzewaniem. Ma to zapobiec zaskoczeniu, nieprzyjemnym odczuciom, poczuciu „nienormalności” i przyczynić się do lepszego rozumienia tego, co będzie się działo z ciałem dziecka.
Zatem rozmawiamy w dolnej granicy wieku dojrzewania – z dziewczynkami około 8 – 9 roku życia, z chłopcami około 10-11 roku życia.

Jak opowiedzieć o miesiączce? Można opowiedzieć od strony biologicznej, albo za pomocą historii, którą na tym etapie dziecko lepiej zapamięta.

Miesiączka jest wtedy, kiedy jajeczko nie łączy się z plemnikiem. W macicy jest wszystko przygotowane na przyjęcie dziecka. To jest troszkę tak: gdy goście mają przyjść w odwiedziny, to szykuje się jakieś dobre rzeczy… Zdarza się tak, że goście, niestety, nie przychodzą, a wszystko naszykowane! Wszystkiego nie da się zjeść I część trzeba będzie wyrzucić do kosza. I z tymi dobrymi rzeczami z macicy też tak jest – krew je przyniosła, ale skoro nie są potrzebne — z krwią wychodzą na zewnątrz.

(tu warto doedukować Pociechę: „To, że ciało zaczyna dojrzewać nie znaczy, że organizm jest w stanie utrzymać ciążę, to bardzo wyczerpujące do organizmu. Jednak jest to możliwe i należy o tym pamiętać. Gotowość ciała nie oznacza naszej emocjonalnej gotowości do tego, by mieć dzidziusia”.)

 

Kiedy z dzieckiem rozmawiać o współżyciu (bardziej poważnie – od biologicznej strony)?

Zasada jest prosta odpowiadamy, gdy dziecko pyta, w sposób dostosowany do wieku.
Kiedy urozmaicić o biologiczne szczegóły? Staramy się w odpowiedź wplatać nazwy biologiczne. Jeśli chcemy opowiedzieć jak wygląda seks od technicznej strony dobrym momentem będzie wiek dojrzewania – dla dziewczynek między 9 a 15 rokiem życia oraz dla chłopców między 11 a 16 rokiem życia. Można posługiwać się atlasem anatomicznym. Co to jest seks? Odpowiedź dwa pytania niżej.

 

Jak wytłumaczyć hasło: szanowanie intymności przez dziewczynę/ kobietę i przedstawicieli płci przeciwnej?

Może warto zacząć od tego, co to intymność i miejsca intymne.

Miejsca intymne to te, które zakrywamy majteczkami i stanikami, strojami kąpielowymi. Dlaczego to robimy? Żeby nikt ich nie widział, bo to są miejsca prywatne. To znaczy, że nikt nie może na nie patrzeć lub ich dotykać bez Twojej zgody. Oznacza to również, że Ty nie możesz ich nikomu pokazywać bez czyjejś zgody. Wyjątkiem jest kąpiel czy wizyta u lekarza. (tu by się zawierało szanowanie intymności – jeśli są przykłady z życia dziecka gdy jest to naruszane, można ich użyć, aby lepiej rozumiało to o czym powiedzieliśmy – „Kiedy na przykład Twoja siostra nie chce abyś wchodził do łazienki, kiedy idzie się myć, to znaczy, że chce, żebyś szanował jej intymność – nie wyraża zgody na oglądanie jej na golasa przez Ciebie.”
To samo dotyczy dorosłych. Każdy ma prawo powiedzieć NIE.

 

Jak powiedzieć dziecku 9-letniemu, co to jest seks, gdy o to nie zapyta? Kiedy?

Można zapytać: Zastanawiam się czy chcesz wiedzieć co to jest seks, inaczej współżycie?
Jeśli dziecko się krzywi i wykręca. Można powiedzieć „Ok. W takim razie, chcę żebyś wiedział, że uważam, że to ważne, żebyś usłyszał o co w tym chodzi ode mnie. Internet i koledzy często mówią różne rzeczy o seksie. Jednak nie zawsze jest to prawda.
Gdybyś zmienił zdanie i chciał trochę o tym posłuchać, zawsze możesz do mnie przyjść”

Jeśli dziecko mówi, że chce posłuchać:

„Seks lub współżycie, stosunek jest wtedy kiedy kobieta i mężczyzna przytulają się do siebie na golasa, dotykają się, całują. Sprawia im to dużą przyjemność. Mężczyzna umieszcza wtedy swojego penisa w pochwie kobiety. Czasami się zdarza, że plemniki, które wychodzą ze spermą z siusiaka/penisa docierają do jajeczka, które jest u kobiety, wtedy może zacząć rozwijać się dziecko.”

 

Co jeśli dzieci nie pytają zbyt wiele, bo jest to dla nich oczywiste, że dzieci powstają z miłości?

Można zapytać. Czy wiedzą lub chcą wiedzieć skąd się biorą dzieci. Jeśli jest odpowiedź „z miłości”. Można powiedzieć, że jest to bardzo ważny jak nie najważniejszy składnik do tego potrzebny, jednak jest jeszcze potrzebny drugi składnik i z nim się wiąże historia.

I tu historia o tym skąd się biorą dzieci.

 

LITERATURA:

„Seksualność w cyklu życia człowieka” M. Beisert
„Jak dojrzewać i nie zwariować” Grupa Edukatorów Seksualnych PONTON
„Skąd się (nie) biorą dzieci?” W. Sokoluk, B.B. Kotoro